Sidevisninger i alt

Sidevisninger i alt

fredag den 24. oktober 2014

Peder Kristian og Indre Mission på Mors


For personer tæt på mig lyder det måske usandsynligt, men……min morfar var med til at stifte Indre Mission på Mors!
 Peder Kristian Nielsen er født i 1855 og bliver udlært sadelmager fra Ejerslev. I 1881 bliver han gift med den 4 år yngre Ane Marie Salquist. Som ung bliver Peder Kristian grebet af den vækkelse, der i 1890 griber øen, som en reaktion mod den herskende grundtvigianisme. Han var ”kommet i Berøring med troende Mennesker og forstod godt med mig selv, at jeg skulle have det anderledes”. Således skriver han i en lille bog ”Indremission på Mors” udgivet af Lærer Valdemar Pedersen. Han er stærkt i tvivl, og han skriver videre: ”Men Gud blev mig for stærk, og saadan gik der en tid, indtil jeg med flere fik kæmpet Jakobskampen ud og fik fred”. Han involverer sig i Indre Mission og inviterer omrejsende missionærer til at komme at tale om evangeliet og vejen til frelse. Han går fra dør til dør på øen og fortæller om møderne, som man efter noget besvær får lov til at holde på skolen i Øster Assels, hvortil han og Ane Marie er flyttet. Der er behov for et missionshus, og Peder Kristian går sammen med andre fra hus til hus, fra gård til gård på øen for at samle penge ind til missionshuset. Det giver meget besvær og koster en tur på herredkontoret i  Nykøbing for afgivelse af forklaring. Han konstaterer efter mødet ”men det gik dog bedre end forventet, og min rejse fik jeg godtgjort, men de indsamlede penge blev inddraget”. De må derfor på den igen til fods øen rundt for at samle penge ind, og den 25. november indvies missionshuset.  Der forgik mange aktiviteter i huset ”på heden”, bl. a. ”ynglingemøder og møder for børn. Ingen synes egnet til at lede disse møder, og”, skriver Peder Kristian  ” det endte med, at vi maatte have rede paa stillingen. Til sidst forstod jeg paa Herren, at han ville have mig i den Gerning og han har hjulpet mig hver Gang, jeg stod over Børnene.”
Men der må være blevet tid til overs fra gerningen som sadelmager og arbejdet i Indre Mission. Ane Marie og Peder Kristian fik 13 børn over 22 år. Det sidste barn fik Ane Marie som 46-årig. Barnet var dødfødt. Kun 7 af børnene blev mere end 2 år.
Jeg nåede ikke at kende min morfar, som døde i 1947. Min far har beskrevet ham som en mand med en underfundig humor og megen lune, skønt min far engang fik en gevaldig røffel af den gamle. Mine forældre lærte hinanden at kende i en moden alder; de var over 30, da de mødtes. Under et af de første besøg på limfjordsøen havde mine senere og endnu ugifte forældre en aften været på besøg hos nogle af min mors gamle venner og var kommet sent tilbage. Det medførte dagen efter en heftig reprimande fra den gamle, så voldsomt, at min ellers altid besindige far måtte tage til genmæle, og gøre opmærksom på, at han nok mente sig i stand til at tage vare på hans datters sikkerhed efter i 7 – 8 år at have bumlet den halve jordklode rundt som sømand og alt muligt andet.

Peder Kristian døde som 92-årig i 1947 8 år efter Ane Marie.

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar