Havnen
For nogle uger siden kørte jeg forbi Næstved Havn og videre ud langs kanalen. Solen var netop gået ned bag det, der engang var byens store arbejdsplads, Ny Maglemølle Papirfabrik. Min trang til at fotografere solnedgange fornægtede sig ikke - det må være en medfødt genetisk fejl - og der skulle selvfølgelig tages et billede…..også af denne solnedgang.
Havnen - ikke kun denne, men alle havne - har altid fascineret mig dybt. Som halvstor dreng i Næstved cyklede jeg tit en tur til havnen. Den var drømmenes holdeplads og porten til den store verden. Her kom engelske skibe, gamle plimsollere bygget før 2. verdenskrig, nogle dem malet i en skrigende gul farve. Der kom også skibe fra Polen, og der kom sovjetiske lægtere trukket af slæbebåde. Det var hovedsageligt kul, som blev losset, enten til papirfabrikkens kraftcentral, til Næstved Kul og Koksimport (mange lejligheder havde stadig koksfyrede kakkelovne) eller til Gasværket. Også råmaterialer til Holmolit og til Glasværket i Fensmark blev af en af de mange kraner løftet ind over kajen. Danske, svenske og finske skibe anløb havnen med papirmasse for videre fabrikation til papir på papirfabrikken. Og coastere kom der mange af……disse havets ‘lastbiler’, der transportere stykgods mellem danske havne. Mange af den havde stadig master, som en reminiscens fra en fjernere fortid, hvor sejlskibene dominerede havene. Idag er disse coastere fortid. De ses nu kun om sommeren som sejlende lejrskoler for utilpassede og dårligt opdragede unge mennesker.
Ja, der var på havnen dengang nok til at nære en 15-årig
drengs drømme, når han på sin gule konfirmationscykel cyklede langs kajerne
helt ud til enden af papirkajen. Jeg drømte om at komme ud at sejle, og at se
de fjerne egne, hvor skibene hørte hjemme. Dengang i sluthalvtresserne og
tresserne var udlandsrejser ret begrænsede for arbejderklassen, og min eneste
havde dengang været en endags tur til Lübeck.
Disse ture ned til havnen gav mig også mulighed for at få
afprøvet mit mellemskoletysk- og engelsk, når det var muligt at få kontakt til
en af søfolkene. Og ikke sjældent var jeg så heldig, at få lov til at komme
ombord på et skib, for søfolkene var
altid flinke og venlige, når jeg tiltalte dem. Det var særligt spændende, når
der lå et sovjetisk skib i havnen med disse mærkelige bogstaver påmalet stævn
og hæk. Der var mystik og spænding til at nære min fantasi….tænk sig… rigtige
kommunister i Næstved, var nogen af dem mon spioner? En dag tog jeg mod til mig
og råbte op til en mand på dækket af sovjetisk slæbebåd noget på engelsk….måske
bare for at kunne sige, at nu havde jeg snakket med en fæl kommunist. Han
forstod mig ikke, men gjorde tegn til mig, at jeg skulle komme op ad gangway’en
og ombord på skibet. Med hjertet helt oppe i halsen gik jeg ombord, og han
gjorde tegn til mig om at følge med. Han førte mig ind i et tilrøget og
beklumret lukaf, der var propfyldt med søfolk, som sad og så den slørede film,
som en filmfremviser i den ene ende af lukafet kastede op på et tilrøget skot i
den anden ende. Ingen ænsede mig - dertil var søfolkene for optaget af filmens
handling - og min ledsager forsvandt efter at have afleveret mig, han har vel
formodet, at jeg gerne ville se film. Jeg husker ikke, hvor længe jeg blev
ombord, men jeg følte mig alt andet en vel til mode, og efter et stykke tid
luskede jeg - igen uden noget ænsede mig - ud af lukafet og ad gangway’en ned
på kajen…..lettet og inderligt tilfreds med at have været ombord på et
sovjetisk skib fyldt med kommunister….og hvem ved….måske også med spioner!
Dengang blev skibene liggende flere dage i havnen, losning
og lastning tog den tid losning og lastning tog dengang. I Sydsjællands
Socialdemokrat kunne jeg følge med i hvilke skibe, der anløb havnen, og hvor de
kom fra. Og så jeg, at mit yndlingsskib M/S Perla Dan var anløbet havnen med
papirmasse fra Turku i Finland - om jeg ikke allerede havde set det på en af
mine talrige spontane cykelture til havnen - så cyklede jeg straks derned. M/S
Perla Dan var et af rederiet JL Lauritzens moderne polarskibet malet i en
knaldrød farve. Min længsel efter at komme ud at sejle med sådan et skib var så
stor, at jeg skrev til flere rederier og forespurgte om muligheden for at få
sommerferiejob som skibsdreng på et deres skibe. Det var det ikke; jeg måtte
nøjes med drømmene og med at leje en robåd hos ‘skibsreder’ Wollander, der fra
et lille skur i det gamle del af havnen udlejede mere eller mindre synkefærdige
gamle robåde. Så roede jeg - uden redningsvest - rundt i havnen i den time
lejemålet gjaldt…ofte i vand, der var farvet blodrødt af udløb fra
papirfabrikken.
Jeg fik aldrig fuldt ud udlevet min drøm om at sejle….et
enkelt år blev det. Ved en af de skilleveje tilværelsen stiller én overfor,
valgte jeg en anden vej….. og det var heller ikke så ringe. Men det er en helt
anden historie.
Og den eftermiddag, jeg kørte forbi havnen og så
papirfabrikkens silhuet i solens modlys med de to skorstensattrapper, der
symbolsk rager op fra kraftcentralen, randt det mig i hu, at der havde jeg i
fire uger arbejdet som smed i en sommerferie, mens jeg læste. Jeg tilbragte
alle fire uger fra morgen til aften i bunden af en stor åben beholder med at
demontere vinger, der var rustet fast på den aksel, der i midten af beholderen
gik ca. 10 - 12 meter op til drivmotoren i toppen af beholderen. En dag mødte
jeg den værkfører, der havde ansat mig. Lidt brysk spurgte han mig, hvem jeg
var, og om jeg var ansat her? Jeg kunne så oplyse, at han havde selv ansat mig
og sat mig i arbejde.
Sådan er jo så meget….og som ung var jeg vist ikke altid
lige synlig.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar