Denne lille brune Austin Seven årgang 1931 spillede i de første 15 år af mit liv en
stor rolle i den lille familie, hvis kæreste
eje, den var. Min far købte
Austin'en, der med sine 10 HK havde en tophastighed på 70 km/H, i marts 1940. Den kostede
750 kr. Der blev erlagt en udbetaling på
250 kr. samt givet en gammel Citroën
i bytte. Restbeløbet
blev afdraget med 50 kr/måneden.
Det blev en kort fornøjelse
i første
omgang. Landet blev besat måneden
efter og privatkørsel
indstillet. Min far opstaldede den lille bil, der kun vejede 330 kg, på fire træbukke. Der stod den
indtil privatkørsel
igen blev muligt i 1946. Træbukkene
gemte min fornuftige far i al den tid, han havde bilen; man kunne jo aldrig
vide......
I marts 1946 udstedtes igen køretilladelse til privatkørsel, og den 30.
marts kørte
mine forældre
den første tur
gennem Nakskov med det lille 1-årige
vidunder (andre kan måske
mene noget andet), der blev resultatet af mine modne forældres 10 års ihærdige
anstrengelser på få et barn, i fri
dressur på bagsædet. Det må være på denne tur, at min
dårlige smag
med at se Formel 1 løb
på TV, samt
overvære
gammelmandsræs
blev grundlagt!
I de følgende
år blev den
lille brune bil flittigt brugt til familiebesøg
og til den årlige
ferietur til Jylland, hvorfra min mor stammede. Dengang var uanmeldte
familiebesøg
en helt normal begivenhed; man dukkede op ved kaffetid en søndag eftermiddag,
og i min rummelige og store familie forventede både
gæster og værter - som en selvfølge - at man blev
til aftensmaden. Nogle søndage
nøjedes vi med
at køre en
lille tur i omegnen, hvor den medbragte kaffe blev indtaget i en grøftekant. Ikke sjældent måtte der forinden
fyldes for en daler benzin på
'Den lille brune'. Det var, hvad ugens budget tillod.
Det var ikke uden problemer at holde bil dengang, hvis man
ikke var udstyret med en vis teknisk snilde. Det var min fingernemme far, som
blev udlært
mekaniker og cykelsmed i 1915. I de 20 år
familien havde bilen, hovedreparerede min flittige far bilen to gange. Efter en
hovedreparation skulle bilen tilkøres,
dvs. de første
mange kilometre måtte
bilen kun køre
med begrænset
hastighed, for at motorens bevægelige
dele kunne 'slides til'. For at advisere medtrafikanterne om denne midlertidige
tilstand, blev der i bagruden klistret en plakat (der blokerede for ethvert
udsyn) med teksten 'Tilkøres'.
Punkteringer var en anden udfordring ved at have bil dengang. Vi medbragte
altid udover reservehjul også
lappegrej og håndpumpe.
Ofte blev der brug for det. Jeg har mere end en gang hørt min far - der ellers aldrig bandede
- svovle og bande efter den 3. punktering en søndag
aften på vej
hjem fra familiebesøg.
Om vinteren er det også
sket, at køleren
har været
frosset, fordi der ikke rettidigt var blevet fyldt sprit i kølervandet (man
brugte ikke kølervæske dengang). Så 'kogte' køleren fordi en
isprop stoppede kølervandets
cirkulation. Og min far måtte
trave til nærmeste
gård og anmode
om en kedel kogende vand. Mere forudsigelig var almindelig vedligeholdelse, som
udover vask også omfattede
en årlig
polering med hvid Titt. Under storkonflikten i 1956, hvor min konfliktramte far
gik hjemme i flere uger fik 'Den lille brune' en 'undervognsbehandling', idet
undervognen blev renset med spartel og stålbørste og efterfølgende tjæret.
I foråret
1960 fandt min far, at nu var tiden inde til at skifte 'Den lille Brune' ud med
en nyere bil. Mange i boligblokken havde nu også
fået
bil (Vi var eneste familie med bil, da vi flyttede ind!), og 'Den lille Brune'
havde efterhånden
pådraget sig
et lidt latterligt omdømme
på vejen. Min
far fik synet bilen. Det forgik på
bestemte ugedage foran Toldkammeret på
havnen i Næstved,
hvor en motorsagkyndig kom og foretog synet. Ved første syn dumpede 'Den lille Brune' med
glans på bremserne,
som var mekaniske og ikke særlig
effektive. Ved næste
syn ugen efter gik bilen igennem med glans. Bremsebakkerne havde umiddelbart
inden synet fået
en gang harpiks; og så
virkede de - i hvert fald for en kort periode!
Bilen blev solgt til en 2 meter høj glarmestersvend for 1000 kr. Han kom
og hentede bilen medbringende 10 stk. 100 kr sedler i en kuvert fastgjort med
en sikkerhedsmål
til foret i jakkens inderlomme. Pengene skulle vi bruge til udbetaling på en ny (brugt) bil
og blev omhyggeligt lagt ned i skuffen til skattebilletten og sygekassebogen. Den
2 meter høje
glarmestersvend pressede sig ind bag rattet på
'Den lille Brune' og kørte
afsted ned ad Erantisvej med et sagligt smil om munden. Han var blevet bilejer!
Det varede kun et par måneder.
En dag på vej
til sit sommerhus i Karrebæksminde
torpederede han en anden bil, hvor vejen til Skælskør drejer fra.
Glarmestersvenden slap uskadt, men 'Den lille Brune' blev totalskadet. Den blev
transporteret ned til sommerhuset, hvor den stod på græsplænen foran huset i
flere år til
skam og skændsel.
En trist og uværdig
skæbne for
'Den lille Brune'!
Jeg nåede
aldrig - skønt
jeg ofte tænkte
på det - at
tage hen og tage afsked med min barndoms tro 'følgesvend'.
Der havde været
rig lejlighed til det, for i de år
var vennerne og jeg ofte i Karrebæksminde
om sommeren, hvor vi fordrev tiden med tant og fjas.
Man bliver helt rørt.... Stakkels "Lille Brune"
SvarSlet